CITROËN XANTIA TÄYTTI 30 VUOTTA
CITROËN XANTIA
Citroën esitteli kaupallisesti tärkeään kokoluokkaan täysin uuden automallin Genevessä keväällä 1993. Maaliskuun 18. 1993 alkoi Rennes la Janais'n tehtaalla Xantian valmistus RP-numerosta 5974. Suomeen ensimmäiset Xantiat rantautuivat syyskuussa 1993. Xantian esittely osui aikaan, jolloin BX:n myynti ei enää vetänyt osittain vanhentuneen mallin ja osittain Suomessa vallinneen taloudellisen taantuman takia. Nopeasti Xantia kuitenkin täytti sille asetetut myyntitavoitteet ja siitä tulikin erittäin suosittu niin yritys- kuin yksityisautonakin. Xantian suosio niin käyttö- kuin harrasteautona jatkuu edelleen ja sen muotoilu on kestänyt hyvin aikaa kuten Citroënille tyypillistä on.
Xantiaksi ristitty BX:n jälkeläinen sai nimensä antiikin Kreikasta nimestä Xanthos, joka tarkoittaa vaaleaa. Tätä ominaisuutta pidettiin tuona aikana suuressa arvossa. Xantia olikin pitkään aikaan ensimmäinen Citroën, joka sai kirjainyhdistelmien sijasta kokonaisen nimen.
Ensimmäiset Xantian suunnitelmat hahmoteltiin jo vuonna 1987, jolloin BX:n tuotanto oli vielä täydessä käynnissä. Tällöin tätä tulevaa mallia kutsuttiin yksinkertaisesti X1:ksi.
Citroën antoi Bertonelle yksikäsitteisen ohjeen: tulevalla autolla pitää olla vahva persoonallisuus kuten kaikilla Citroëneilla, mutta sen pitää myös edustaa kaikkea sitä hienostuneisuutta, mitä kilpailevat valmistajat pystyvät tarjoamaan.
Heti kun Bertonen ehdotelma tulevan Xantian muodoista oli hyväksytty, aloitti muotoilupäällikkö Dan Abramsson työstämään mallia, joka tuli vastata tarkasti asiakkaiden vaatimuksia. Abramsson onnistuikin säilyttämään Bertonen hahmotelmien ajatuksen, tinkimättä kuitenkaan toimivuudesta tai käytännöllisyydestä.
Lukemattomien testien ja testikilometrien jälkeen alkoi Citroën valmistaa tätä uutta mallia Rennes-La Janaisin tehtaassa Ranskassa.
Xantia Suomessa
Ensimmäisen vuoden 581 kappaleen myynnillään Xantia saavutti seitsemän prosentin markkinaosuuden luokassaan. Onnistunut lanseeraus oli laman kourissa painineelle Auto-Bonille erittäin tärkeä ja käänsi laskevan myyntikäyrän takaisin oikeaan suuntaan. Ennen lanseerausta käytiin Citroënin kanssa pitkät neuvottelut Xantian hinnoista. Hinnasto saatiin lopulta kilpailukykyiseksi, mihin osaltaan vaikutti Ranskan frangin heikko kurssi.
Suomessa myytiin yhteensä 9019 Xantiaa, joista 615 oli Dieseleitä. Vuosittainen myynti oli keskimääri 1200 autoa poissulkien vuodet 1993 (566kpl), 2000 (721kpl) ja 2001 (52kpl). Alkuperäisistä vuonna 1993 esitellyistä värivaihtoehdoista kolme säilyi tuotannossa loppuun saakka. Ne olivat Blanc Banquise, Gris Quartz ja Noir Onyx.
Xantia 2.0i SX, Suomiauto
Suomessa on ainakin yksi erittäin vähän ajettu, alkuperäiskuntoinen Xantia. Tämä yksilö on yksi ensimmäisistä Suomessa asiakkaalle luovutetuista autoista. Auton ensimmäinen omistaja oli Citroën-harrastaja, joka ylläpiti autoa pieteetillä. Vuosittainen ajosuorite pysyi maltillisena ja kuin ihmeen kaupalla auto ei missään vaiheessa päätynyt varsinaiseksi käyttöautoksi. Vasta vuonna 2015 auton alkuperäinen omistaja antoi sukulaismiehellensä tehtäväksi myydä auton. Tällöin autolla oli ajettu vain vaivaiset 21 800 kilometriä ja se oli aivan alkuperäisenä säilynyt. Jopa ensiasennusrenkaat olivat edelleen käytössä. Pienen onnenkantamoisen myötä Xantia päätyi toiselle Citroën-harrastajalle ja auton ylläpitoa on edelleen jatkettu säännöllisillä huoltotoimenpiteillä. Tällä hetkellä tällä Xantialla on ajettu alle 27 tkm ja se on kesäisin satunnaisesti ajossa esimerkiksi autotapahtumien aikana. Xantian takalasissa oleva tarra ”mukavin ajaa” ei voisi olla enempää oikeassa. Xantia tarjoaa niin mukavan kyydin, että jokainen sillä tehty ajelu on kuin lomamatka hektisen arjen keskellä.
Teksti: Antti Pitkänen