LADATTAVAN HYBRIDIN JA SÄHKÖAUTON LATAAMINEN
MITTAYKSIKÖT
Kilowatti tietää moottorin tehon.
Kilowatin (kW) avulla saat tietää sähköautosi moottorin tehon. Kertomalla sen noin 1,36:lla saadaan tietää vastaava hevosvoima.
Esimerkiksi Citroën ë-C4 -sähköauton moottorin teho on 100 kW eli 136 hevosvoimaa.
Kilowattitunti mittaa akun energiaa
Auton sähkömoottori saa energiaa akusta, jonka kapasiteetti ilmaistaan kilowattitunteina (kWh) eli kilowattien määrä, jonka akku voi tuottaa tunnissa.
Esimerkiksi Citroën ë-C4 -sähköauton akussa on 50 kWh energiaa. Tämä vastaa 50 litraa bensiiniä.
Kilowatti arvioi latausaikaa
Latausasemien teho vaihtelee 1,8 kW - 11 kW välillä kotilatausasemissa ja nousee yli 50 kW:iin tai jopa enemmän julkisilla latausasemilla. Mitä suurempi luku, sitä suurempi on toimitettu teho. Mitä suurempi kW-luku, sitä lyhyempi latausaika.
Esimerkiksi 11 kW:n latausasema voi varastoida 11 kW energiaa. Citroën ë-C4:n 50 kWh:n akun lataaminen kestää siis alle 5 tuntia.
LATAUSTAVAT
Hidas lataus (Mode 2)
Lataaminen kotitalouspistorasiasta omalla latauskaapelilla. Latausteho 1,8 kW.
Plussat:
Saatavilla kaikkialla
Miinukset:
Hidas lataustapa
Ei suositella jatkuvaan lataukseen
Peruslataus (Mode 3)
Lataaminen kotiinasennettavasta tai julkisesta latausasemasta omalla kaapelilla. Lataushybridin latausteho 3,6 - 7,4 kW (1-vaihe). Sähköauton latausteho 11 kW (3-vaihe).
Plussat:
Suositeltava lataustapa kotiin
Suunniteltu sähköistettyjen lataukseen
Pikalataus (Mode 4)
Lataaminen julkisesta pikalatausasemasta, latauskaapeli on kiinni latauslaitteessa. Latausteho > 50 kW. Ei yhteensopiva lataushybridin kanssa.
Plussat:
Nopea lataustapa pitkille matkoille
Miinukset:
Kallein tapa ladata sähköautoa
LATAAMINEN KOTONA TAI TÖISSÄ
Ladattavan hybridin lataaminen
Peruslataus
Peruslataus kotilatausasemasta
Mode 3 -tyyppinen seinään asennettava latauslaite on suunniteltu sähköautojen ja ladattavien hybridien lataamiseen. Latauslaitteen asentaa sähkömies, joka valmistaa sähköliitäntöjen turvallisuuden. Mode 3 -lataus onnistuu myös punaisesta voimavirtapistorasiasta, johon voidaan kytkeä yhteensopiva latauslaite.
Citroënin lataushybridit on varustettu joko 3,6 kW:n tai 7,2 kW:n sisäisellä laturilla. Laturit ovat yksivaiheisia, joten useimmat suomalaiset kotitaloudet pystyvät lataamaan autoa 3,6 kW:n teholla. Tälläkin nopeudella akku täyttyy noin kolmessa tunnissa. Kotitalouspistorasiasta lataus kestää reilut viisi tuntia.
Hidas lataus
Hidas lataus kotitalouspistorasiasta
Lähtökohtaisesti suosittelemme käyttämään auton lataamisen kotona latauslaitetta, sillä sen kanssa lataaminen sujuu nopeammin kuin kotitalouspistorasiasta. Tavallista pistorasiaa ei ole suunniteltu myöskään käytettäväksi pitkäaikaiseen kuormitukseen, joten tulipaloriski on tällöin suurempi. Pitkää jatkojohtoa ei saa missään nimessä käyttää sähköauton pitkäaikaiseen lataukseen.
Toisin kuin sähköautoilla, ladattavan hybridin akku ehtii täyttyä täyteen yön aikana myös kotitalouspistorasiasta.
Citroën ë-C4 -sähköautolle on useita latausvaihtoehtoja:
- Pikalataus 100 kW:n julkisesta latausasemasta: 80 % vain 30 minuutissa
- Peruslataus 11 kW:n kotilatausasemasta: 5 tuntia
- Hidas ladaus kotitalouspistorasia: 24 tuntia
Citroën ë-SpaceTourer -sähköautolle on useita latausvaihtoehtoja:
- Pikalataus 100 kW:n julkisesta latausasemasta: 80 % vain 30 minuutissa 50 kWh:n akulle ja 45 min 75 kWh:n akulle
- Peruslataus 11 kW:n kotilatausasemasta: 4 t 45 min - 7 t akusta riippuen
- Hidas ladaus kotitalouspistorasia: 24 tuntia